Van/naar: Virginia Woolf
Bewerking: Valentijn Hoogenkamp
Regie: Loek de Bakker
Met: Alicia Boedhoe, Milou van Duijnhoven, Michael Muller, Thom Vendrik e.a.
‘How queer to have so many selves. How bewildering.’ of
‘I’m sick to death of this particular self. I want another.’
-Virginia Woolf-
Wie zich tot één gender beperkt, verspilt een half leven, zei Jeanette Winterson naar aanleiding van Orlando, het wonderlijke boek van Virginia Woolf uit 1928. Orlando is de fictieve biografie van een personage dat drie eeuwen leeft en in die tijd voortdurend verandert van omgeving, sociale klasse, rol en gender. Van zoekende jonge edelman tot succesvol schrijfster: steeds opnieuw verhoudt Orlando zich tot de veranderde sociale conventies en verwachtingen van zijn/haar tijd. En dat schijnt hem/haar nauwelijks moeite te kosten, wat vanuit onze tijd bezien een luxepositie lijkt. Orlando’s rijke identiteit wordt gevormd door ontmoetingen, en door een groot ‘ja’ tegen het leven.
Auteur Valentijn Hoogenkamp (Het aanbidden van Louis Claus, Antiboy) maakte een nieuwe bewerking van deze bijna honderd jaar oude tekst. Deze nieuwe Orlando, geregisseerd door Loek de Bakker, komt onze tijd binnen denderen, in een voorstelling die voelt als een vreugdevolle, muzikale carrousel waar we op en af mogen stappen. Even kwetsbaar als bombastisch, een grote ‘ja’ voor wie zich durft te laten meevoeren in deze zoektocht naar identiteit. Met livemuziek gecomponeerd door Reindier (Reinier van Harten).
LOEK DE BAKKER OVER ORLANDO:
‘In het fascinerende spel met identiteiten viel me op hoe eenzaam Orlando is. Alsof hij steeds niet op z’n plek is. De eerste woorden die de puberende Orlando spreekt zijn: ‘Ik ben alleen’. Drie eeuwen lang zoekt Orlando naar de zin van het leven, de liefde, naar iemand waarin hij/zij zich herkent. Wat ons aanspreekt is Orlando’s zoektocht naar zijn identiteit als geliefde, als schrijver, als volwassene. Het is opmerkelijk dat Orlando zo weinig reflecteert op alle identiteiten die hij/zij aanneemt en zo weinig problematiseert. Een luxepositie wat ons betreft. Met een beetje jaloezie kijken Valentijn en ik daarnaar. Onze Orlando gaat over de zoektocht naar wie we zijn, onze plek te vinden en hoe daar soms een leven vol rollenspel en aanpassingsvermogen voor nodig is. Steeds terugkerend is de vraag: wie bepaalt wie we zijn? Wijzelf of onze omgeving? Maar ook over het plezier en de mogelijkheden die een niet zo vastomlijnde identiteit met zich meebrengt.’
BIO LOEK DE BAKKER:
Loek de Bakker studeerde in 2016 af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht met een eigenzinnige versie van Ibsens Hedda Gabler. Tijdens zijn afstuderen liep hij stage bij Toneelgroep Oostpool en het Nationale Theater/HNTjong. In het Schuur Atelier van Toneelschuur Producties maakte hij de voorstelling This will end in tears en zijn voorstelling THE VERY TIRED GIRL was te zien op theaterfestival de Parade. In seizoen 2017/2018 maakte hij de trailervoorstelling Flikflak bij Het Laagland en regisseerde hij bij Toneelschuur Producties Starring #21: Dorian Gray, gebaseerd op de roman van Oscar Wilde. In seizoen 2021/2022 maakte hij bij HNTjong de voorstelling Supernormaal en bij Toneelschuur Producties Het leven zelf, naar de gelijknamige roman van Roelof ten Napel. In zijn voorstellingen creëert Loek secuur vormgegeven werelden waarin personages op zoek zijn naar houvast, erkenning en verbinding. Met veel compassie en humor onderzoekt hij hoe we worden wie we zijn en hoe we ons verhouden tot de ander.
Alle programma onderdelen vallen onder onze algemene bezoekersvoorwaarden